Je Moeder | MOMMY INFLUENCER OVER SOCIAL MEDIA: ‘HET MOET WEL LEUK BLIJVEN’
443
post-template-default,single,single-post,postid-443,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,popup-menu-text-from-top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

MOMMY INFLUENCER OVER SOCIAL MEDIA: ‘HET MOET WEL LEUK BLIJVEN’

Waar de een haar kind krampachtig van het Grote Gevaarlijke Internet af probeert te houden, vindt de ander er juist haar roeping in. Mommy influencer Martine Findhammer-Schut (35), op Instagram beter bekend als ashotoffindhammer, vertelt er alles over.

‘Tijdens de zwangerschap van Lode gebruikte ik nog geen Instagram,’ vertelt Martine, ‘daar was ik totaal niet mee bezig.’

Look of the day

Martine is trotse moeder van twee zoons: Lode (1) en Mees (6). ‘Het grappige is dat ik eigenlijk al toen Mees een jaar was wilde beginnen met het posten van zijn dagelijkse looks. Helaas had ik de discipline toen niet. Jammer, want dan was ik nu al veel groter geweest op Instagram.’

Social media tijdperk

Pas toen Lode drie maanden was begon ze er serieus over na te denken. ‘Vooral ook omdat mijn omgeving zei dat ik mijn kinderen zo leuk kleedde.’ Met haar man Wim werd er geen discussie over gevoerd: ‘We leven in een social media tijdperk en ik doe niks geks. Hij vindt het prima, omdat hij weet dat ik niks raars doe. Ik plaats mooie foto’s, tenminste dat hoop ik dan, om andere moeders qua kleding te inspireren. Ook geef ik vaak tips.’

Eigen accessoires

Martines account ‘ashotoffindhammer‘ staat voor ‘A shot of Findhammer’. Findhammer is haar achternaam. ‘In het begin plaatste ik elke dag iets, maar tegenwoordig drie keer per week. De kinderen moeten het wel leuk vinden. Mees is soms moe of heeft geen zin, dan ga ik ook niet fotograferen. Het moet wel leuk blijven en dat is het ook omdat Mees zelfs vaak meedenkt over een achtergrond of over een accessoire, haha.’

Frustrerend

Als er weinig likes binnenkomen op een foto vindt Martine dat heel jammer. ‘Ik doe namelijk mijn stinkende best om creatief te zijn en stop zoveel tijd en energie in mijn foto’s. Ik heb een app waarin ik kan bijhouden wanneer mijn volgers het vaakst iets van mij bekijken en liken. Ik post alleen op tijden waarvan ik weet dat mijn volgers actief zijn, anders vind ik het zonde van de foto. Als een foto minder likes krijgt dan ik van tevoren had gedacht, pas ik daar direct mijn strategie op aan. Soms ontvolgen mensen me, en dan denk ik: hoezo? Wat doe ik opeens anders? Ik kan me dat best aantrekken. Instagram kan een flinke frustratie zijn voor me.’

Samenwerkingen

‘Samenwerkingen met merken zorgen vooral voor meer volgers, omdat die partijen mijn foto’s reposten. Pas bij 1000 likes op een foto gaan merken betalen. Daar ben ik nog lang niet. Al krijg ik wel veel gratis kleding.’ Martine merkt wel op dat ze er, voor de hoeveelheid tijd die ze erin steekt, niet altijd de waardering voor krijgt die ze hoopt te krijgen: ‘Ik probeer zo ontzettend creatief te zijn, met soms weinig resultaat in likes of comments. En dan zie je bij iemand anders (met veel volgers) dat ze heel veel likes op een in mijn ogen veel minder creatieve foto krijgt.’ Inmiddels kent ze steeds meer Insta-moeders. ‘Dat werkt goed, we liken elkaars foto’s altijd. Maar om echt groot te worden heb ik nog wel een paar jaar nodig. En om heel eerlijk te zijn weet ik niet of ik dat volhoud, gezien de energie die ik erin steek.’

Intieme foto’s

‘Ik zie op Instagram soms wel eens foto’s voorbij komen die ik persoonlijk te intiem vind en niet via social media zou delen. Welke dat zijn hou ik liever voor mezelf. Bij mij gaat het puur over de looks van de kinderen en soms ook van mij. Via mijn stories plaats ik een aantal keren per week dingen die ik met mijn kinderen doe of tips over speelgoed of kleding. Het is tegelijkertijd ook mooi dat je via dit platform tips kunt uitwisselen over opvoeding of als kinderen ziek zijn bijvoorbeeld.’

Document voor later

‘Je weet nooit van te voren hoe je kind hier op gaat reageren. Mees en Lode hebben recht op hun privacy, maar ik weet gewoon dat zij later bij een sollicitatiegesprek niet geconfronteerd zullen worden met genânte kinderfoto’s. Ik denk namelijk goed na over een foto. Mees vraag ik overigens vaak wat hij van de foto vindt, want hoe jong hij ook is, hij heeft een mening. Als hij iets niet wil, plaats ik dat ook niet. En als hij op een gegeven moment zegt: Mam, ik wil dat je geen foto’s meer van mij maakt dan stop ik er meteen mee. Hoe jammer ik dat ook vind, want Mees is heel fotogeniek en het is een prachtig document voor later.’

 

Lees ook het verhaal van Maya (33), die er een streng social media beleid op nahoudt als het haar kind betreft: ‘Laat hem zelf maar een account aanmaken als hij daar oud genoeg voor is. Mag hij alle babyfoto’s van zichzelf plaatsen die hij maar wil – mits ik hem heb uitgelegd wat de risico’s zijn.’

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.